Hilde Angel Danielsen

Bakgrunn Visjon Aktuelt Omtale Kontakt

Transparent teglvegg
Installasjon
Utsmykking
Formidling

Ufo-lamper

Kunst til Rodeløkka barnehage 2012

Ufo-lamper skulpturelle soneindelere. Foto: Birgitte Heneide

På oppdrag fra Kunst i Oslo har Danielsen utviklet to romlige stedsbaserte kunstprosjekter med intensjoner om å gi ett mer lekende og intim atmosfære for barna i spiserommet ved Rodeløkka barnehage. Ufo-lampene har fått sitt navn fordi de er uidentifiserte objekter både skulptur og lamper.

Til stor hjelp i realisering av rammene i ufo-lampene har Danielsen samarbeidet med møbelsnekker hos Designermade as. Monteringen av Ufo-lampene i formasjon hengende fra himling i barnehagen ble til i samarbeid med tømrere fra Haga & Berg as. Alle ledlys og skinner er tilpasset og montert av Electro spesialisten as.

Takk til Rodeløkka barnehage og Kunst i Oslo, samt alle som har bidratt;
Eli Th. Pettersen, Christopher Thomas, Ernst V. Risan, Arne Nordeng, Lars Johansen, Radek Kaznyerzak, Egil Paulsen, Stian Bjørklund og barna ved Rodeløkka barnehage.

Epletrehekker

Kunst til Rodeløkka barnehage 2012

Epletrehekker skulpturelle romdelere, foldevegger. Foto: Birgitte Heneide

På oppdrag fra Kunst i Oslo har Danielsen utviklet to romlige stedsbaserte kunstprosjekter med intensjoner om å gi ett mer lekende og intim atmosfære for barna i flerbruks- og spiserom ved Rodeløkka barnehage. Ufo-lampene har fått sitt navn fordi de er uidentifiserte objekter både skulptur og lamper.

Til stor hjelp i realisering av Epletrehekkene har Danielsen samarbeidet med møbelsnekker hos Designermade as. Monteringen er foretatt på stedet av Danielsen.

Takk til Rodeløkka barnehage og Kunst i Oslo, samt alle som har bidratt;
Eli Th. Pettersen, Christopher Thomas, Marianne Moe, Herdis Torsvik, David Brottemsmo, Siri Tollefsen, Ernst V. Risan og barna ved Rodeløkka barnehage.

Spilletid

Barnas Kulturhus, Bergen 2011-2012

Spilletid skogen med spillstasjoner Foto: Danielsen

Spilletid er initiert av dramapedagog Linda Rios for Barnas Kulturhus, og ble til i ett samarbeide mellom Barnas Kulturhus, Hilde A. Danielsen og Kunstmuseene i Bergen.

Spilletid ble støttet av Norsk Kulturråd, Bergen kommune og Den kulturelle bæremeisen. Takk til Edvind tekniker, Linda Rios og Nordnes Verksteder.

Minibyen i Spilletid Foto: Danielsen


Press Play - kunsten i dataspill

Vestlandske Kunstindustrimuseum, Permanenten 2010-2011

Press play Installasjonslandskap Foto Danielsen

Utstillingen Press Play er kuratert av konservator Kari Skarperud Pettersen Assistent Marie Møller Jepsen

Vestlandske Kunstindustrimuseum, Permanenten, Nordahl Brunsgt 9
Tid 18.september 2010 - 20.februar 2011

Press Play paradis (flygern), inngangsparti Foto Danielsen

Utstillingsdesignen/scenografi (stedsrelatert installasjon). En formgivnings oppgave løst i grenselandet mellom kunst og design. Installasjonslandskapet er iscenesatt som et bindeledd mellom de ulike avdelingene i utstillingen. Skogslandskapet er integrert i eksistrene interiørarkitektur. Målet er å trekke de virtuelle opplevelsene fra spillene ut i det reelle rommet. Installasjonslandskapet er inspirert av spill som Donkey Kong, Super Mario, The Path, Limbo, Drømmefall og eventyret Hans og Grete. Men og med inspirasjon fra egne naturopplevelser som Tromsøpalmene i Nord Norge og urban skog i Warszawa. I tillegg har jeg vært konsulent for fargevalg på vegger, gulv og valg av møbler i de andre rommene, samt innspill til utstillingens temporære planløsningen for å binde rommene sammen og skape en dynamisk, romlig og helhetlig utstilling.

Landskapet har et skogs tema, med stier som snor seg, kunstgress, malte stubber, veggpaneler og søyler, egne Press Play - palmer samt ulike høydenivåer til å bevege seg i, - og taustiger til å visuelt klatre opp til taket. Ved inngangen er det plassert et paradis til å hoppe i, hvor man må oppheve tyngdekraften for å komme i mål. En ekte flygeren, paradiset ender på veggen. ;-) Hele landskaps installasjonen innbyr til lek og undring, men og tid til å sitte ned på stubbene og i gresset får å se på skjermene med spillestetikk og historikk.

Konseptet er produsert i tett dialog med Vestlandske Kunstindustrimuseum, Permanenten ved Kari S. Pettersen. Deres ønsker var en utstilling som utfordrer det tradisjonelle galleriets hvite vegger og som inviterer til å bruke tid i utstillingen til å se og lære mer om dataspillverden. Lysskulptureringen er gjort av Dag Fosse.

Til hjelp i utvikling og tekniske løsninger av mine ideer vil jeg takke tekstilkunstnerne Siri Tollefsen og Marianne Moe, tekstilkunststudent (KhiB) Kyoshi Yamamoto Farias, arkitektstudent (BAS) Anders Rubing samt VISP for hjelp under research av gummimaterialer. Takk også til SafePlay – Landskap og Vestpak for støtte til realiseringen. Til sist men ikke minst alle i monterintensgruppen fra Kunstmuseene ved Erik Markestad, og til andre monterings medvirkende: Marie Møller Jepsen, Eline Sundal, Annika, Rachel E. Huglen og Philipp von Hase.

Mer om Press Play - kunsten i datapill www.kunstmuseene.no

Skulpturell skillevegg i foaje

Ibestad Kulturhus 2011

På oppdrag fra Ibestad kommune i Troms har jeg utarbeidet stedstilpasset og integret utsmykning Skulpturell skillevegg i foaje/publikumshallen.
Bilder kommer.

Ibestad Kulturhus åpnet 26.mars 2011 gledelig, etter en lang og omstendig ombyggingsprosess fra tidligere samfunnshus til kulturhus.
Transparent tegl 3 ble til som et resultat av forarbeidet til denne kunstneriske utsmykningsoppgaven som startet alt i 2007. De tre keramiske byggemodulene gir utallige hullmønsterkombinasjoner. Og tilfører mingleområdet lek med lys, skygger og persepsjonsforskyvninger. Verket pulserer for øyet og er langt fra statisk i det du beveger deg forbi. Modulene ble produsert for dette spesifikke prosjektet i begrenset opplag i samarbeid med Wienerberger Heteren i Nederland.

Kunstneriske konsulenter og interiørarkitekter Marianne Darlen Solhaugstrand og Rine Hansen for Ibestad Kommune. Murer. Listverk Kjell Danielsen. Prosjektleder i ombyningen byggingeniørene Bernt Lorentsen og Trond Hansen i Ibestad Kommune 2007-2010

Se bilder av Transparent tegl 3 under eget avsnitt om konseptet Transparent teglvegg
Utsnitt til visninger og senere mønsterutprøvinger i stort format er gjort under opphold på Nasjonalt Teglsenter, Bratsberg tegl på Lunde i Telemark. Transparent tegl 3, og utsnitt av mønsteret til Skulpturell skillevegg er tidligere vist på Galleri Format i Oslo (2007), Wienerberger Norge i Oslo (2007), under Unge Talenter 2008 ved Norsk Designråd på Design og Arkitektursenteret (DogA) i Oslo, ved Design og Arkitekturmessen Code09 under Dansk Design Uke i København, Danmark og til sist invitert av Verksted og Galleri S12 endelig i Bergen (2010).


Architectural Ceramic - Now and New

Sculptural wall for movieroom at Clayarch Gimhae Museum 2009-2010

fotografert her av Hilde A Danielsen

På oppfordring fra Clayarch Gimhae Museum laget jeg i tillegg til installasjonen In between, en skulpturell skillevegg for filmfremvisning av dokumentarfilmen om workshop dagene under Architectural Ceramic -Art. Den internasjonale workshopen pågikk i tiden 27.juli- 4.september 2009. Kunstnerne som deltok fra Korea; Kim Byoung Ho, Yang Ju- Hae, Lee Joong-geun, Park Je-Duck, Sheen Yi-chul, Song Jun-Kyu, fra Japan; Yukinori Hamamura, fra Canada; Robert Harrison, fra Tyskland; Johannes Pfeiffer og fra Norge Hilde A Danielsen.

Utstillingen Architectural Ceramic - Now and New står til 7. mars 2010. Den består av tre deler; Art, Design og City. Workshopen og kunstverkene utgjør avdelingen Art. Prosjektet og utstillingen er presentert i boken Architectural Ceramic - Now and New. Mer om Clayarch Gimhae Museum se www.clayarch.org


Buro Berto Beriora Bar

Festivalbar og grillbar på Trænafestivalen 2008

Foto Hovden og Danielsen

Konseptet er utviklet av Trine Hovden og Hilde A. Danielsen for Trænafestivalen. Identitets utvikling og utsmykking av festivalbaren og grillbaren på Trænafestivalen 2008. Et av tre del prosjekter laget i samarbeid med kunstner Trine Hovden under hovedprosjektet; Fugl eller Fisk, Fiksjon og Fakta

Barene er hovedmøteplassen på festivalen, det er her folk møtes til mat og drikke. Lik båtene som legger til kai står folk i baren. Vi montert selvsagt brukte gummidekk til bufferer

Baren er lakkert signal oransje, en moderne og iøynefallende farge som alt er benyttet i det maritime på garn blåser og på redningsfartøyer. Vi ville med enkel virkemidler gi en moderne humoristisk tolking av kystkulturen fremfor det tradisjonelt rustikke formspråket

Buro Berto Beriora
Navnet til baren kommer fra inskripsjonen i gullringen funnet i en potetåker på øya Sanna, trolig fra middelalderen. Ringen med de latinske ordene Buro Bero Beriora skal ifølge tidskiftet I fotefar mot Nord, trolig vært brukt som lykkeamulett til helbredelse mot sykdom, verge mot djevelen og gi hell i kjærlighet. Selvsagt vil vi at slik lykke skal stå Trænafestivalen bi


Flukt, vandring

Utsmykkings forslag til Hålogaland teater i Tromsø 2004

Deltok i lukket utsmykkings konkurranse om teglfasaden 202m2, inngangspartiet ved Hålogaland teater i Tromsø. Jeg ønsket med Flukt, et buktende reflekterende landskap på veggen, å gi assosiasjoner til sildestim, reinsdyr på vandring og nordlyset.

Forslaget ville bryte opp den noe stramme monumentale byggfasaden, gi liv til flaten, samt spille på teateret innhold. Dramaet på scenen speiler det virkelige livet utenfor byggets rammer.
copy rights Hilde Angel Danielsen